PENGERTIAN HUKUM SYARA'

how to make gif

yaitu yang di sebutkan jg syariat atau agama yg diturunkan olih Allah ta'ala melalui

Rasul-Rasul nya sejak dari nabi Adam 'Alaihis salam sehingga kepada syiriat yg terakhir yg dibawa olih nabi muhammad shallaahualahi wasallam.mka didalam syariat atau syarak ini hukum nya berbagi kpd lima: 1) WAJIB pengeritian wajib pada akal. Iaitu di beri pahala pada mereka yang melakukan nya dan disiksa pada mereka yang meninggalkan nya.seperti sembahayang fardu dan sebagainya. 2) SUNAT pengeritian sunat pada akal. Iaitu di beri pahala pada mereka yang melakukan nya, dan tidak disiksa pada yg meninggalkan nya, seperti bersedekah dan sebagai nya. 3) HARAM pengertian haram pada akal, Iaitu diseksa bagi yang melakukan dan dan di beri pahala bagi mereka yg meninggalkan nya, seperti mencuri dan sebagai nya. 4) MAKRUH pengeritian makruh pada akal Iaitu diberi pahala bagi mereka meninggalkan nya, tetapi tidak diseksa bagi yg melakukan nya seperti melebihkan membasuh angota wuduk daripada tiga kali dan sebagainya. 5) HARUS Iaitu tidak diberi pahala bagi kepada mereka melakukan nya atau yg meninggalkan nya,seperti makan,minun yg tidak berlebihan dan sebagainya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

BLOG SAHABATKU B*C



HADITS SHAHIH
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيَنْحَنِى بَعْضُنَا لِبَعْضٍ قَالَ « لاَ ». قُلْنَا أَيُعَانِقُ بَعْضُنَا بَعْضًا قَالَ لاَ وَلَكِنْ تَصَافَحُوا
Dari Anas bin Malik, Kami bertanya kepada Nabi, “Wahai Rasulullah, apakah sebagian kami boleh membungkukkan badan kepada orang yang dia temui?”. Rasulullah bersabda, “Tidak boleh”. Kami bertanya lagi, “Apakah kami boleh berpelukan jika saling bertemu?”. Nabi bersabda, “Tidak boleh. Yang benar hendaknya kalian saling berjabat tangan” (HR Ibnu Majah no 3702 dan dinilai hasan oleh al Albani).

HITAM DI DAHI PERLU DI WASPADAI
SELAMAT ULANG TAHUN
14 SUMBER BEBERAPA MACAM PENYAKIT
DUA AYAT DI MALAM HARI
TAMBAHAN LAFAD SAYYIDINA
SHALAT YG PALING BERAT DI ANTARA 5 WAKTU
CARA SHALAT BAB BACAAN TASYAHUD AKHIR
LARANGAN MENCACI WAKTU/MASA
UNTUK PARA SUAMI
KESALAHAN KESALAHAN PADA SHALAT JUMA'T
DAHSYAT NYA SURAH AL-IKHLAS
TATA CARA BERDO'A SESUAI TUNTUNAN
PELIHARA JENGGOT ADALAH PERINTAH
BERBAGI CINTA DAN ILMU UNTUK KITA DAN SAHABAT
Terbentuknya Jagat Raya Menurut Pandangan Al-Quran